Matschemat jag (borde) följa

Här kommer då mitt matschema som är från SCÄ.
Okej jag skriver hur jag äter just nu och hur scä tycker man ska äta, för jaa jag fuskar tyvärr :/ det som är med tjock text det är de jag äter och de som är med sne text det är vad scä säger att man ska äta.

Jag äter frukost klockan 9 och såhär ser den ut: 1/2 dl yoghurt, 2 dl musli, 2 msk russin och en kopp kaffe. Men den ska se ut såhär enligt schemat: 2,5-3 dl yoghurt, 1 dl musli/2 dl flingor, 1 glas juice och 2 skivor bröd med smör och pålägg.
Okej jag är ju skitdålig med frukosten, fan jag blir tokig på mig själv. Men jag gillar inte yoghurt och fil så värst så därför liten mängd på de, och extra mycket musli så de väger ju upp lite, men sen var de dedär jävla mackorna?!

Sen är de varjefall FM.mellis klockan 11 och såhär kan den se ut: 1/2 banan eller 2 pepparkakor med brie eller 1 knäckemacka med salami eller ett mjukt bröd med lördagskorv, ah de är väll vad jag ätit hitills som FM.mellis, men jag är jävligt dålig på dehär melliset :(
Såhär ska ett mellis vara enligt schemat: 1 skiva mjukt bröd med smör och två skivor ost och 1 glas juice eller 1 tallrik yoghurt med musli och 1 banan eller 1 risifrutti och en banan eller 1 brejk/japp/kexchoklad eller en magnumglass eller 1/2 paket gräddglass aah ni fattar nog ;D

Sen är det lunch klockan 13 som ser ut såhär: 1/2 pkt nudlar och en skiva bröd med smör eller 1 dubbelmacka med salami eller yoghurt med musli och knäcke eller 2 mackor med salami.
Men de ska se ut såhär: Enligt tallriksmodellen: 2,5-3 dl pasta med 6-8 köttbullar tex. och 0,75-1 dl sås eller 3 st äggstora potatisar med 2 st korvar och sås.
Jaa jag är sämst även vid lunchen:( jag är så livrädd för lagad mat till lunch:(

Klockan 15 är det dax för mellis igen: 1/2 dl yoghurt med musli eller 6 bitar naturgodis, aah de är väll de jag ätit, har bara lyckats med dehär melliset tre dagar:O
Och enligt scä ska de se ut som nåt utav alternativen innan.

Sen klockan 18 är de middag: Tacogryta 2 dl eller kycklingwrap eller crisscuts med pepparketchup eller yoghurt med musli:O! eller chevapitchi med rotsaker och tzatsiki.
Men de ska vara enligt tallriksmodellen som lunchen.

Sen klockan 21-22 har jag "kvällsgottis" aka kvällsmellis. Det har sett ut typ såhär: Popcorn 50 gram eller 8 bitar naturgodis doppad i yoghurt eller 6 bitar mörk choklad och lite popcorn.
Här kom jag och dietisten överens om att jag skulle äta kanske: 1 popcornpåse=100 gram eller två nävar nötter, eller 150 gram godis eller lite naturgodis eller 50 gram choklad. För jag sade att jag inte vågar en macka eller så på kvällen, MEN igår åt jag en mjuk macka OCH yoghurt med musli till kvällis:O

Så där hade ni mitt schema som jag följer så jävla bra
Jag vet att jag är sämst, skäll på mig nu..

Puss!

Kommentarer
Postat av: camilla

Bra gjort med mackan :D har läängtat efter svar från dig hela dagen :) haha! Ja har lagat mat, sett på tv och lagt pussel, de händer mycket i mitt liv just nu :P :D haha. men imorn kommer en kompis hit så då får jag något vettigt att göra :D Va ska du göra för pyssel? :) Ska lääsa ditt mail nu :D

Pussis

2010-11-24 @ 14:36:38
URL: http://www.resanupp.devote.se/
Postat av: Hanna

Jag ger mig inte på julstämningen:P Julmust? Ischoklad? Knäck? Kola? "Normal" risgrynsgröt, dvs inte risifrutti? Annars får du banne mig köpa julknäcke och ha julost på=P



Det är skit att må kasst. Hoppas du kan få medicinering som hjälper. Jag har provat några varianter som inte var någon höjdare för min del men det är ju så jäkla olika och jag ville inte ens ha dom från början, tror det påverkar lite faktiskt. Typ bakochframplaceboeffekt liksom.



Ja, det är faktiskt kul. Jag älskar verkligen att baka. Och laga mat. Hitta på maträtter och göra egna recept. Tur att jag har en tålmodig karl som står ut med experiment=p

2010-11-24 @ 15:03:29
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se/
Postat av: Lisa

Du är egentligen inte alls sämst utan egentligen är du superduktig och stark. Allting du äter är super duktigt av dig. Sen borde du ju vara ännu duktigare men bara fortsätt kämpa på och öka så är du snart där!

Kram<3

2010-11-24 @ 15:09:19
URL: http://baravaralisa.blogg.se/
Postat av: Linnea

Kul att du skrev ut ditt schema, fick en fråga då jag såg det? Är det för viktuppgång (de mängder som stod kursiva alltså) eller? Är det så att SCÄ's schema låter en gå upp till en "normalvikt" och sedan stanna man där med samma mängd mat (enligt schema?) Vet du? Vore tacksam för svar! Kämpa på & en stor kram till dig! /Linnea

2010-11-24 @ 15:15:15
Postat av: Rafael

Påminner om matschemat jag fick på BUP och jag har inte riktigt lyckats få klart för mig om det är jag som äter för lite normalt och det där schemat faktiskt motsvarar helt normala måltider. När jag försökte följa det första gången (bara pang på efter ett halvår av svält vilket de tyckte var helt rimligt) så kräktes jag redan innan middagen för att jag var så mätt och hade så ont i magen >_<

Men det är grymt bra att du iallafall äter NÅGOT vid varje måltid, sen kan du ju lägga på liiiite mer varje gång så att du till sist kan äta efter matschemat och känna att det är okej :)

2010-11-24 @ 15:57:57
URL: http://anotherana.webblogg.se/
Postat av: camilla

Vägningen är tidigt imorgon morgon, supernervös börjar jag bli :/ När ska du till läkaren imorn? Lycka till där <3 vilken tid skulle du väga dig på fredag??



Sötnos <3

2010-11-24 @ 16:57:37
URL: http://www.resanupp.devote.se/
Postat av: johanna

Skälla? Jag tycker du kämpar på bra! Man kan inte ta alla steg samtidigt men små steg är alltid en början gumman<3

2010-11-24 @ 18:43:26
URL: http://attends.blogg.se/
Postat av: Fridan

Se på mig Sandra!? Jag äter mina SEX mål om dagen. Jag äter enligt schemat trots att många av målen blir panikartade och mycket tårar och svår andning, men det börjar BLI BÄTTRE. Allt har börjat bli mycket LÄTTARE och jag kan faktiskt skilja på mig och anorexin nu. Jag förstår vilka tankar som är MINA och vilka som är anorexins och jag förstår vilka det är jag ska lyssna till!



Vad är det du är så rädd för? Att äta det du tycker är gott? Att äta det du VILL ? Det finns absolut INGENTING att vara rädd för. Det är bara anorexin som tar övertag, men när du står där och lagar lunch t.ex. så tänk på DIG SJÄLV. Tänk på att det är DU som vill äta lunch och tycker det är gott. Skit i vad äs har för jävla fattig och världelös tanke, vem fan bryr sig om den? Den är inte äkta och den är fel så varför låta den ta ONÖDIG plats?



Kom igen nu Sandra.. du kan, eller hur? du vill, eller hur? och du ska fixa det här, eller hur?

Snälla, du fixar det här! Du måste tro på dig själv och verkligen gång på gång trycka till äs. Har jag kommit hit, närmare 5kg smartare och vackrare så kan du också!



Visa vad du går för! Puss<3

2010-11-25 @ 09:43:55
URL: http://ingenspeciell.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback